Internet TV

Saturday, September 5, 2009

Mengenali Seseorang Melalui Tingkahlaku

Dalam kehidupan sehari-hari, kita boleh mengenali orang melalui tingkahlakunya. Tidak selalu orang yang paling 'pintar' yang dinaikkan pangkat oleh majikan. Yang mendapat naik pangkat adalah orang yang memiliki akal sihat dan menimbang segala sesuatunya dengan baik.

Dalam keadaan genting atau krisis, kebanyakan orang kehilangan akal sihatnya, terganggu, panik dan melakukan hal-hal bodoh. Seperti yang diajarkan pelaut hebat tentang cara menghadapi badai di lautan, maka tingkah laku orang terkemuka telah terlatih untuk secara tenang dan berkesan menghadapi badai di dalam kehidupan.

Kalau kita ingin mendapatkan kehormatan lebih banyak dari hidup, kita harus belajar untuk tenang, malah dalam keadaan yang paling menyedihkan sekalipun. Dunia terlalu banyak memiliki 'orang rambang', jenis orang yang hanya dapat menyelesaikan tugasnya dalam keadaan yang paling mudah. Tetapi yang diperlukan dunia adalah orang yang tetap tenang dan boleh bertindak dengan tepat dalam masa krisis, darurat dan penuh masalah yang membuat orang lain menjadi kacau bilau dan tidak boleh berbuat apa-apa. Tingkah laku seperti ini menunjukkan kekuatan. Hal ini merupakan hasil dari keserasian mental.

Jadi, latihlah pengendalian yang sempurna terhadap mental anda.

No comments: