Internet TV

Friday, June 19, 2009

Ayuh kita Ubah Nasib Kita!!!

Sejauhmana yang kita usahakan di situlah kita akan sampai. Bermakna kalau langsung kita tak berusaha selamanyalah kita akan berada di tempat kita. Dan kemungkinan untuk terkeluar dari situ jugak amat besar.
Jadi marilah kita mengubah nasib kita sebab TUHAN tak akan mengubah nasib seseorang sehingga dia sendiri berusaha mengubah untuk dirinya. Mesti semua pernah dengar kata-kata tersebutkan. Kalau dah pernah dengar,apalagi tunggu. Berubahlah cepat. Sebagai orang Islam yang betul akidahnya, kita tak boleh berserah bulat-bulat pada nasib tanpa berusaha. Tapiiii...kartun ok jer. Tu kartun. Kartun tak apalah, sebab dia kalau kena lenyek dengan steam roll pun boleh bangun semula. Kita? Kita kalau berserah pada nasib, engkau nak langgar aku langgarlah wahai steam roll. Hah pergilah depan steam roll tu, kalau tak pipih sekeping macam kertas jangan panggil tu steam roll.
Apa yang kita usahakan kita akan dapat. Nak jadi baik tu pilihan kita, nak jadi jahat tu pun pilihan kita. Nak berjaya tu pilihan kita, nak gagal tu pun pilihan kita. Kita diberi kuasa penuh. Ala macam trademark Celcom tue. The Power It's In Your Hand. Jadi nak jadi apapun, semua kita yang pilih. Cuba tengok time makan. Kita tak pernah gagal. Kalau kata nak makan, kita terus suap makanan ke dalam mulut. Semudah tu kita berjaya menikmati makanan.
Beza sangatkah apa yang kita nak usahakan sesuatu yang lebih besar daripada tu dan kita akan berjaya akhirnya? Sebab nak berjaya pilihan kita sendiri, nak gagal pun pilihan kita sendiri. Kalau takdir tak boleh berubah takkan TUHAN suruh kita berdoa. Maka jadikanlah hari ni lebih baik daripada semalam dan esok lebih baik daripada hari ini. Mudah-mudahan tercapai.
Sumbangan Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj dari buku karyanya "BIAR BETUL-BETUL".

No comments: