Internet TV

Monday, January 18, 2010

Kebodohan yang Tak Perasan.

''Selamat pagi emak, ayah. Anak-anak dah pergi sekolah semuanya?' Bagus! Galakkan mereka tuntut ilmu supaya tak jadi macam kita. Kita ni kalaulah boleh bersaing dengan orang di luar sana, tentu kita boleh berikan yang lebih baik daripada apa yang kita boleh berikan pada anak-anak kita hari ini, kan?
Jadi bagus tu. Galakkan mereka sekolah. Ibu ayah yang hantar anak-anak ke sekolah ibarat jeneral tentera yang sedang mempersiapkan tenteranya untuk berdepan dengan musuh di medan pertempuran. Sebaliknya ibu ayah yang tak kisah nak hantar anak-anak ke sekolah, seolah-olah telah menyediakan anak masing-masing untuk dibunuh di medan pertempuran.
Besar bezanya dan jauh bezanya. Sekolah akan membezakan seseorang dengan orang yang lain, mendadak gitu. Seorang anak yang dihantar ke sekolah, lambat-laun pandai juga membaca, menulis dan mengira walaupun bengap sangat. Tapi anak-anak yang langsung tak dihantar ke sekolah, lambat-laun akan terus bengap dan terus bengap. Nak yang mana?
Tugas kita sebagai ibu ayah ialah memastikan anak-anak boleh bersaing dengan rakan sebaya di luar sana. Syabas, anak-anak orang Asli yang bahkan telah ada yang dapat PhD. Yang dapat MA, BA, Diploma dan sijil tak usah cakap lagi. Anda semua telah mempersiapkan anak-anak dengan bekalan yang perlu untuk bersaing dan bertempurkan? Itu baru namanya sayang anak.
Kebodohan ialah kesilapan bagi seseorang yang mempunyai peluang untuk menjadi pandai tapi tak perasan. Dengar baik-baik mutiara yang saya sebut ni dan ulang sekali lagi. Kebodohan ialah kesilapan bagi seseorang yang mempunyai peluang untuk menjadi pandai, tapi tak perasan.
Dipetik dari buku motivasi 'Jom Mengetop' - Dr. HM Tuah Iskandar al-haj

No comments: