Internet TV

Saturday, January 16, 2010

Hidup Untuk Berjaya...

Jika seseorang ditanya 'apa yang anda mahu dalam hidup''?, sudah pasti kebanyakan jawapannya ''saya mahu berjaya dalam hidup''. Berjaya dalam hidup ni mempunyai erti tersendiri dan berbeza-beza bagi setiap orang.
Pagi tadi, Unit Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling SMK Serian telah menganjurkan satu ceramah motivasi untuk pelajar SPM dan STPM. Pada awalnya seramai 70 orang pelajar yang berminat untuk mengikut ceramah tersebut. Tapi bila dah tiba masa ceramah, hanya 50 orang saja yang hadir. Tak mengapa, lagipun program motivasi pagi tadi pun tak diwajibkan. Hanya yang betul-betul berminat saja dialu-alukan. Tahniah diucapkan kepada para pelajar yang hadir mendengar ceramah motivasi yang disampaikan oleh Mr Chee. Harapnya suntikan semangat motivasi terus membara sampai bila-bila.
Ceramah motivasi tadi sarat dengan kisah-kisah insan yang berjaya. Mereka yang berjaya semuanya manusia biasa, tiada yang istimewa kecuali semangat mereka untuk bangkit setelah banyak kali gagal dalam hidup. Penceramah membawa kisah Genghis Khan, Howard Gardner, Thomas Alva Edison, Albert Einstein, Tony Fernandes dan lain-lain tokoh lagi. Yang sangat menarik bila penceramah menayangkan kisah Nick Vijucic. Walaupun Nick Vijucic dilahirkan cacat tanpa kaki dan tangan, nama beliau sekarang masyhur seluruh dunia sebagai penceramah motivasi.
Di samping itu, penceramah juga berkongsi tip mengenai teknik visualisasi. Teknik visual sangat berkesan kerana boleh menjadi pendesak untuk seseorang itu berusaha untuk mengapai apa yang mereka inginkan. Teknik visual boleh dilakukan dengan letak gambar diri sendiri di tengah-tengah kertas A4, kemudian tampallah gambar apa sahaja yang kita impikan dalam hidup. Sebolehnya impian biarlah jelas, boleh dicapai dan ada jangka masa tertentu. Sebagai contoh, jika pelajar impikan sebuah motosikal besar maka gambar motosikal mesti jelas, warna apa, jenama apa,berapa cc dan sebagainya. Dr. Fadhilah Kamsah ada mengatakan jika makin jelas impian kita maka makin cepatlah tercapainya impian tersebut. Dengan syarat usaha tanpa kenal putus asa.

No comments: