Internet TV

Monday, January 4, 2010

Orientasi Pelajar Tingkatan 1 dan Tingkatan 4

Hari ini bermula sesi persekolahan di seluruh negara. Bagi pelajar tingkatan 1 dan tingakatan 4, mereka akan mengikuti program orientasi yang dianjurkan oleh pihak sekolah masing-masing. Pihak sekolah khususnya Unit Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling SMK Serian telah berjaya menganjurkan program orientasi untuk pelajar tingkatan 4 tahun 2010.

Program orientasi dimulakan dengan ucapan Tuan Pengetua, Hj Rambli Bin Zainudin. Ucapan pengetua berkisar kepada kepentingan seseorang itu mempunyai impian. Dengan adanya impian, seseorang itu akan lebih yakin untuk berusaha dan bertindak. Impian bagi pelajar tingkatan 4 bermula dari pemilihan kelas dan matapelajaran. Sebagai contoh, jika pelajar mempunyai impian menjadi seorang doktor perubatan, maka sudah mestinya pelajar tersebut memilih kelas sains tulen. Namun, pemilihan kelas mestilah berdasarkan keputusan PMR 2009.
Selain pengetua, PK1(En.Ensnat Bin Hj Sauari), PKHem(En Gladdy Peter), PK Ko-kurikulum (En James Tang), Guru Matapelajaran MPV (Cik Azaliza) dan Guru Pusat Sumber SMK Serian (Pn Teresa Stephen) turut mengisi tentatif program orientasi tingkatan 4 untuk kali ini. Program orientasi hari ini berjalan lancar dengan adanya kerjasama semua pihak seperti pentadbir, guru-guru dan juga para pelajar. Orientasi pelajar tingkatan 4 yang bermula 7 pagi telah berakhir tepat jam 12.30 tengahari.
Selain itu, program orientasi diteruskan untuk pelajar tingkatan 1 dan Peralihan yang bermula jam 12.45 tengahari tadi. Orientasi pelajar tingkatan 1 dijadualkan akan berakhir pada hari Khamis (7.1.2010). Program orientasi pelajar tingkatan 1 dilaksanakan untuk memberi penerangan dan pendedahan berkaitan peraturan sekolah, kemudahan yang terdapat di sekolah seperti klinik, asrama lelaki/perempuan dan bilik akses untuk pelajar mencari maklumat secara online. Disamping itu, Latihan Dalam Kumpulan (LDK) yang akan dilakukan oleh Guru Kaunseling membantu pelajar-pelajar baru membina keyakinan diri, menimbulkan suasana mesra antara satu sama lain.

No comments: