Internet TV

Thursday, March 4, 2010

Membina Usaha Untuk Kaya

Saya tertarik dengan tulisan Dr HM Tuah Iskandar al-Haj dalam buku beliau 'Membina Unggul Lelaki'.
Menurut Dr.HM Tuah...Untuk kaya, anda perlu bekerja; untuk kaya, anda perlu berusaha. Dua perkara yang berbeza. Satu sekadar bekerja, satu lagi berusaha. Bekerja bermakna aktiviti harian yang dipantau, berjadual dan mengikut masa tertentu serta pendapatan yang terbatas. Tetapi berusaha bermakna aktiviti harian tanpa waktu, penuh kreativiti dan komitmen secara keseluruhan serta pendapatan tanpa takal sukat.
Jika anda mahu kaya, bukan kerja yang perlu dilakukan tetapi mulakanlah dengan usaha. Kerja seorang pekerja adalah bekerja tetapi seorang usahawan kerjanya berusaha. Bekerja selalunya membawa satu hasil tetapi berusaha selalunya membawa banyak hasil. Mengapa? Sebab bekerja bermakna satu jenis pekerjaan tetapi berusaha bermakna ada pelbagai jenis usaha dan kerja dilakukan.
Seorang lelaki diukur pada pendapatan yang stabil. Statusnya akan lebih tinggi sekiranya dia bergelar ketua. Lebih tinggi apabila layak dipanggil 'big boss'. Lebih mengagumkan apabila dipanggil pengasas. Seorang pekerja tidak akan merasa digelar pengasas. Paling tinggi seorang pekerja akan berakhir sebagai bos atau second big boss. The highest boss tetap usahawan, tauke ataupun pengasas pada satu-satu produk atau sektor itu...
Untuk bacaan lanjut, dapatkan buku 'Membina Unggul Lelaki' terbitan Karya Bestari Sdn Bhd.

No comments: